söndag 30 september 2012

Mini-dipp-pajer

Upplagd av Mamasnest kl. 15:33
I veckan hittade jag på en sak helt själv. Det var dessa små min-dipp-pajer som man doppar i vaniljsås.


Pajdeg:

8 dl mjöl
1,5 tsk salt
300 g smör
4 msk kallt vatten

Gör så här: Häll mjöl och salt i en matberedare och blanda lite. Klicka i kallt smör och kör tills det precis har blandats. Tillsätt det kalla vattnet, lite i taget tills det bildas en deg, sluta mixa direkt när den blir en klump. Plasta in och låt vila minst en timme i kylen.

Så här gör du pajerna: Kavla ut degen och stansa ut små rundlar. På hälften av dem penslar du med uppvispat ägg, klickar på fyllning och lägger på en annan rundel. nyp ihop runt om. Pensla pajerna med ägg och strö över socker. Frys pajerna i 15 min innan du gräddar dem i ugnen på 175 grader, ca 25 min. Ta ut dem när de fått fin färg och låt svalna på galler.

Förslag på fyllning:

-Lite äppelmos och strö lite kanel över.

-Blåbärssylt med lite siktat vaniljsocker på.

-Rabarber, bär eller frukt.

Klicka gärna på en liten klick smör ovanpå fyllningen innan ni täcker pajen.

Om ni lånar detta receptet och publicerar det någonstans får ni gärna länka till mig.

0 kommentarer on "Mini-dipp-pajer"

Skicka en kommentar

 

Mamasnest Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez