tisdag 11 september 2012

Chokladfudgetårta

Upplagd av Mamasnest kl. 15:17
Den här gjorde jag som efterrätt till en kräftskiva vi hade nyligen. Eftersom kräftor är så salt tycker jag att man kan passa på att servera något riktigt sött till efterrätt.



Chocolate double fudge:

Detta är en vanlig mörk tårtbotten.

150 gram smör
 2 st ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kaffe, kallt   
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker RIKTIGT PÖSIGT. Tillsätt kaffet. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. (det här stämde inte för min ugn. Jag hade den inne 35 min på varmluftsugn) Låt kakan svalna i formen. Dela sen kakan på mitten OM DU VILL HA DOUBLE.

Chocolatefudge: (För double fudge bör du göra en större sats)
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100 gram mörk choklad, (gärna 70 proc kakaohalt   
75 gram smör, rumstempererat
* Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.

Montering:
Lägg upp kakan på ett serveringsfat. För double kaka brer du ut lite mindre än hälften och lägger sedan på den andra delen av kakan. Bre ut resten av fudgen över kakan och låt stelna i kylen. Tårtan klarar att stå i kylen iaf i tre-fyra dagar utan problem! Serveras allra helst med vispad grädde!

Jag gjorde dubbelsats av fudgen, men det blev lite väl mycket.
Receptet har jag fått från Kaosochkarlek

0 kommentarer on "Chokladfudgetårta"

Skicka en kommentar

 

Mamasnest Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez