fredag 2 november 2012

Oreocupcakes-broken glass

Upplagd av Mamasnest kl. 13:14
De här cupcakesen gjorde jag till vår Halloweenfest. Eftersom jag älskar Oreos gillade jag dem så klart. Receptet hittade jag hos Cupcakesfluffan.



Muffins:
260 gram vetemjöl
125 gram kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljextract/vaniljsocker
170 gram osaltat smör (fast jag använde normalsaltat)
400 gram ljust muscovadosocker
4 ägg
1 1/2 cup (3,55 dl) filmjölk (använde vaniljyoghurt istället)
24 oreokakor


  1. Dela Oreokakorna i två delar, den halvan med den vita fyllningen på lägger du i botten på varje muffinsform, den vita fyllningen skall ligga uppåt mot dig. De andra 24 oreokakhalvorna utan vit fyllning spar du till frostingen. Hur många muffins det blir beror ju på hur stora muffinsformar du använder.
  2. Sätt ugnen på 175 grader.
  3. Blanda samman alla torra ingredienser förutom vaniljsockret.
  4. Vispa smöret mjukt och krämigt, tillsätt muscovadosocker och vaniljsocker och se till att allt blandas ordentligt.
  5. Tillsätt sedan äggen ett i taget under fortsatt vispning.
  6. Vänd ner de torra ingredienserna växelvis med filmjölken/yoghurten och se till att det blir ordentligt blandat utan att överarbeta smeten.
  7. Fyll muffinsformarna till 3/4 med smet och grädda mitt i ugnen i 18-20 minuter, mina tog dock 25 minuter innan de var klara, men det beror ju på hur stora muffinsformar du använder.
  8. Låt dom kallna på bakgaller under bakduk.


Oreofrosting:
4,8 dl grädde
4 msk florsocker
1/2 tsk vaniljextrakt
6 msk oreokaksmulor
  1. Vispa grädden tillsammans med florsocker och vaniljextrakt.
  2. Vänd ner oreokaksmulorna i grädden.


Kolla här vilket coolt cupcakesställ jag fick från svärmor:
 

"Glaset" i cupcakesen fick jag genom att smälta socker med vatten och när det precis börjar bli brunt i kanterna häller jag över det i en form och låter stelna, sedan bryter man bitar.

0 kommentarer on "Oreocupcakes-broken glass"

Skicka en kommentar

 

Mamasnest Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez