tisdag 17 maj 2011

Petit choux

Upplagd av Mamasnest kl. 20:18
Vi skulle ha åkt på fotbollsmatch med dottern nu på kvällen, så jag förberedde en snabb middag under dagen. Dessvärre har hennes hemska hosta kommit tillbaka så vi fick ställa in fotbollen.
Skönt ändå med snabblagad middag, gott blev det också!

Petit choux med västerbottenost, buffalo wings, tomat- och avocadosallad samt majs:





Min kusin krävde att få receptet på dessa Petit choux, så bara för kusin J, här kommer receptet: Chili chees puffs

Chili Cheese Puffs

ca 50 st



50 g smör


2 dl vatten


2 dl vetemjöl


3 ägg


1-1½ tsk salt


1-5 msk hackad grön jalapeno


150 g riven stark ost
 
Smält smöret i en kastrull. Slå sedan up vattnet och låt det koka upp. Tillsätt mjölet och rör kraftigt med en trägaffel så att allt går ihop till en smidig deg som släpper kanterna. (Akta så att degen inte skär sig och smöret sipprar ut.) Låt degen svalna något och ta under tiden fram elvispen. (Givetvis kan du röra ner äggen för hand men det är tyngre än man tror och för att vara säker på att få in luft i smeten så råder jag till användning av evisp).

När degen svalnat lite är det dags att vispa ner äggen, ett i sänder. Det är nu viktigt att röra ordentligt så att det hela tiden går ihop till en smidig deg innan nästa ägg tillsätts. Vispa ca 1 min när sista ägget tillsatts så det blir en fin smet.

Nu är det dags att tillsätta hackad chili och ost. Styrkan bestämmer du själv genom att öka eller minska mängden chili, (jag tog 4 msk och mina blev rätt så rejält starka så det är nog bra att börja mindre och testa sig fram). Osten använde jag en påse färdigriven Allerum Prästost men andra starka ostar, som tex cheddar och västerbotten, går också bra att använda.

Rör ner chili och ost för hand med en trägaffel och fyll en spritspåse med smeten. Spritsa ut små toppar, ca enkrona i storlek, på en klädd plåt och grädda i 220 grader ca 20 min. Öppna inte luckan under gräddningen eftersom petit choux smeten är känslig och faller samman om du gör det.

Ta ut dem när de fått fin färg och låt dem svalna lite på plåten.
 
Som ni märkte hoppade jag över jalapenos den här gången eftersom tjejerna gnällde att det var starkt sist.

0 kommentarer on "Petit choux"

Skicka en kommentar

 

Mamasnest Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez